lørdag den 23. juli 2011

Vesterbros hængende haver

Jeg kan godt lide friske urter. Jeg laver te med dem, jeg bruger dem i madlavning, og der findes ikke mange bedre ting end en skål salat hvor halvdelen af bladmassen er basilikum, syre, mynte, brøndkarse og så videre.
 
Og så er der duften en solskinsdag, når man lige har vandet dem.

Rottehaleradisse på 5. sal.
Jeg bor på Vesterbro på femte sal uden adgang til en have og allerede der burde urtedrømmene forlise.

Og dog, for de seneste somre, har jeg eksperimenteret med hvad der lader sig gøre i altankasser ude på vores heldigvis halvstore altan. Og det er ikke så lidt, skulle jeg hilse at sige.

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke ved fantastisk meget om plantepleje, men her er hvad jeg har satset på de senere år, langt de fleste med udgangspunkt i økologiske frø fra den velassorterede Frøbutikken.dk.

Jeg har gang i seks altankasser og to potter, som bortset fra den ene af sidstnævnte, alle står udendørs. Sidstnævnte kan være lidt udfordrende i de mærkelige danske somre. Det er i hvert fald nyttigt med en vandekande til hedebølgeperioderne. 

Skybrudene er svære at gøre meget ved - sidste år fik jeg stort set smadret hele mit lille landbrug af en haglbyge. Men det er en god ide at skære små huller ved bunden af altankasserne, så store regnmængder kan dræne ud.

Her følger nogle erfaringer. Du er velkommen til at spille ind med dine egne, ligesom jeg meget gerne modtager forslag til gode sensommer- og efterårsplanter.

Det er sidst på sæsonen rent ærtemæssigt, så planterne er ved at blive noget gule.
Ærter: I maj planter jeg ærter på økologiske frø, som øjensynligt trives helt utroligt godt i altankasser. Hver eneste et kommer op, og væksten er eksplosiv frem til cirka midten af juli. De får en altankasse for sig selv. Den samlede høst svarer vel til en mellemstor pose ærter fra købmanden, og i det perspektiv er de ikke just noget man kan basere madlavningen på. Men fornøjelsen ved at guffe et par helt nyhøstede friske ærter, når man sidder på altanen, er stor. Væksten og produktionen stopper for størstedelen engang i juli, og så kan ærteplanten skiftes ud med en vækst, som passer bedre til sensommeren.

Mynte: Jeg synes ikke jeg har haft meget held med at gro mynte fra bunden, selv om jeg har forsøgt mig med fire forskellige sorter. Jeg ved ikke om det er mig, vejret eller altankasserne eller noget femte, for mynte har jo rygte for at gro som ukrudt. Til gengæld har jeg for eksempel i år stort held med en flot og stærk marrokansk mynte, jeg købte i Brugsen. Planten er blevet tre-fire gange så stor som da jeg købte den, og kan sagtens forsyne os. Jeg overvejer at plante den om før efteråret, så den kan flytte med indendørs. Mynte får kun en tredjedel altankasse, og i år trives den storartet side om side med syre.

Basilikum: Jeg har både prøvet at så og købe færdige planter, og jeg må indrømme, at jeg har fået mest ud af færdige planter, som jeg omplanter til altankasse. Basilikum er en etårsplante, men imens den varer producerer den meget. Blomster skal dog nippes af, så den ikke bruger sine kræfter på dem. Som sommeren går, bliver bladene mere og mere gule, men smager stadig godt.Basilikum skal have masser af vand. Særligt god til mozarellasalat og hjemmelavet pesto.

Basilikum har det godt med lidt sol og vand nok.
Thaibasilikum: Den lidt lakridsagtige thaibasilikum har jeg indendørs i en urtepotte, selv om den nok godt kunne trives udendørs. Den har ikke givet de store resultater de seneste to år, men kommer dog op og danner blade, så jeg har ikke givet op endnu. Hen mod slutningen af juli bliver de øverste blade røde omkring en bladagtig rød blomst. Dem nipper jeg af så snart jeg ser dem, for de smager ikke specielt godt, og kommer hurtigt til at præge hele planten.
 
Citrongræs: Jeg prøvede for første gang at så citrongræs - udendørs - i år. Jeg brugte jord fra sidste år, som desværre var forurenet med en ret sejlivet anden plante, jeg ikke ved hvad er. Umiddelbart har det ikke givet andet end spæde skud, så forsøget rykker indendørs til næste år.

Brøndkarse. I starten af juni såede jeg et halvt brev brøndkarsefrø, side om side med syre. De er kommet perfekt op, og trives i den våde sommer vi har haft. Brøndkarse er en elegant skarp urt, især til fisk og grøntsager, og det er absolut ikke sidste gang jeg gror brøndkarse. i løbet af juni har de fået blomster, som jeg rutinemæssigt nipper af, men de smager godt og ville også pynte i salaten.

Koriander
Koriander. Koriander gror øjensynligt fint udendørs i Danmark. I hvert fald i Frøbutikken.dk får man rigeligt med frø til flere somre i en pakke. Jeg sår sidst i maj en ordentlig røvfuld i en tredjedel af en altankasse. Hvis jeg bruger meget, bliver jeg bare ved med at prikke frø i jorden efterhånden som sommeren går. Den spæde nyudsprungne plante er lækrest, men de bliver ved med at være gode, også senere på sommeren når de går i dildagtige blomster, som smager godt i salat.

Brøndkarse, syre og antydningen af mynte.
Syre: Sidste år groede jeg rød syre som smager fantastisk og kommer op i store mængder, og i år den mere klassiske grønne vi kender fra skovbunden. Det vokser rigtig godt, og ender med store bløde blade, hvis man har tålmodighed. De er mægtigt gode i salater, men egner sig også til pesto - jeg tager typisk en lille håndfuld basilikum, en lille håndfuld syre, 8-10 mandler, lidt revet gruyere eller picorino ost, en sjat olivenolie og noget groft salt og morter sammen. Syre kan man også bare blive ved med at så efterhånden som man bruger af det.

Gode kraftige stilke i år.
Tomater. Dem gror jeg mest for sjov og for de smukke grønne planter og dere dufts skyld. Sidste år fik jeg vel otte utroligt velsmagende små tomater ud af det - i år er der endnu ikke kommet nogle. Men en tomatmad med hjemmegroede Vesterbro-tomater er ikke sådan at kimse ad. Tomaterne får en altankasse for sig selv. Sidste år startede jeg dem indendørs og bandt dem op på pinde. Det kom der nogle lange planter ud af. I år har jeg bare plantet dem udendørs sidst i maj, og indtil videre ikke bundet dem op på noget. Det har givet dem tykke seje stængler, som ikke er nær så påvirkelige for vind og vejr.

Timian. Sidste år havde jeg stor held med en blød grøn sort, som voksede sommeren igennem. I år var jeg lidt mere doven, og såede en flot færdig plante fra en planteskole. Den trives, men ikke fantastisk godt. Andre planter jeg har haft indendørs er ofte tørret ud. I år står den side om side med salvie. Altankassen vender mod øst og er temmelig meget i læ af huset, hvilket betyder mindre nedbør - om dette har indflydelse på den lidt kedelige vækst, ved jeg ikke.

Salvie. Denne urt bruger man ikke vildt meget af, men den er fantastisk til det den kan. Salvie te er afsindigt sundt, og som krydderi til kød - for eksempel i den klassiske italienske ret saltimboca - er den uovertruffen. Jeg prøver to forskellige færdige planter i år, den ene fra superbest, og den anden fra en planteskole. De trives, men ikke fantastisk. Igen mistænker jeg den østvendte altankasse.

Timian, to slags salvie og en stor rosmarin.
Rosmarin. Endnu en uundværlig plante, dels til kød, dels som smagsgiver til savsmulden eller kullene ved henholdsvis varmrøgning eller grill. De er også lækre at stege sprøde og servere på en pastaret. Jeg synes rosmarin vokser rigigt flot udendørs - i år er det en plante købt i et supermarked.

Blomsterkarse. Den mærkelige slyng-agtige plante sår jeg sammen med endnu en art - rottehaleradissen. Blomsterkarse giver ret store planter med mange runde blade, som smager godt i salat og for eksempel pesto. Blomsterne - og blomsterkarse kan købes med mange forskellige farver blomster - smager lige så godt som bladene, og er flotte i salater eller på anretninger. Planten er sejlivet, og bliver ved med at blive større sommeren ud.

Rottehaleradisse. Da jeg snublede over den i Frøbutikken.dk's sektion for 'frø fra gamle sorter', var jeg nødt til at prøve. Planten bruges vist mest i østen. Trods navnet er det ikke roden man bruger, men de grønne radissebælge, som kommer i store mængder på plantens stængler. De smager af stærk radisse men har en sprød konsistens som en peber. Planten vokser fantastisk godt i altankasse, og hvert frø spirrer. I år har jeg sået bare fire planter, som er vokset en meter i vejret og dominerer brøndkarsen. Jeg bruger afgrøderne i salater og til stir fry.

Chili. Christian her på bloggen gav mig for et par år siden en flot chili plante, som har trivedes lige siden. Så længe den får masser af vand bliver den ved med at producere de skarpeste små røde chilier, som især egner sig til at give varmen i en gryderet. En god ting at have ved hånden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar